mehranweb

مدت‌هاست که در سطح روان‌شناسی علمی این مسئله مطرح‌شده است که آیا نوزادان نیز کابوس می‌بینند یا خیر؟ از طریق تجربی نمی‌توان به پاسخ این مسئله دست پیدا کرد. این غیرممکن است که بتوان مطمئن بود نوزادی می‌تواند کابوس شبانه داشته باشد یا نه چراکه این موجودات کوچک و ناتوان نمی‌توانند در این رابطه به ما چیزی بگویند.

آلیس گرگوری (Alice Gregory) روانشناس و متخصص خواب در این رابطه تحقیقاتی انجام داده و در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که احتمالاً نوزادان کابوس نمی‌بینند و در دوران نوزادی خود، این موضوع را تجربه نمی‌کنند.

قابل‌توجه است که روانشناسان و کارشناسان خواب معتقد هستند که به دلیل توانایی‌های شناختی نوزادان، آن‌ها کابوس‌های شبانه را تجربه نخواهند کرد. ممکن است نوزادان در طول شب‌بیدار شده و حتی گریه کنند که دلیل آن می‌تواند گرسنگی یا شرایط ناراحت‌کننده محیطی باشد نه کابوس‌های شبانه.

از سوی دیگر باید در نظر داشت زمانی که نوزادان از خواب عمیق به‌طور ناگهانی بیدار می‌شوند، آشفته یا هراسان خواهند شد. کابوس‌های شبانه معمولاً با حرکات تند چشمان رخ می‌دهد و می‌توان گفت که زمانی کابوس شبانه برای کودکان اتفاق می‌افتد که محیط اطراف خود را شناخته و اطلاعات آن‌ها از دنیای اطراف به‌اندازه‌ای افزایش پیدا کند که بتوانند رویدادها را تجزیه‌وتحلیل کنند و پیش‌ازاین مرحله، ازنظر علمی امکان دیدن کابوس وجود ندارد.

5656

 

5656

منبع